Op dit moment is er een storing in onze Wise-app. Kijk op onze klantenservice pagina wat u kunt doen. 

Lenen

Hier vindt u alle informatie over hoe u materiaal kunt lenen en terugbrengen.


Lenen en terugbrengen

Hoeveel mag ik lenen?

U kunt maximaal tien boeken, tijdschriften en dvd’s lenen. Daarnaast mag u nog eens tien e-books en tien luisterboeken lenen. 

Kan ik met mijn pas materialen uit een andere Bibliotheek lenen?

Ja, dat kan. Met uw Bibliotheekpas kunt u bij alle bibliotheken in Nederland en Tresoar boeken lenen. Handig! Bijvoorbeeld als u in eigen land op vakantie gaat. Neem altijd uw Bibliotheekpas en een geldig legitimatiebewijs mee.

Houdt u er wel rekening mee dat de leentermijn bij bibliotheken buiten Friesland anders kan zijn dan de leentermijn van vier weken.

Hoe lever ik het materiaal weer in?

Geleende materialen levert u zelf in via de zelfservicebalie. Bekijk gelijk of alle ingeleverde titels op de bon staan. Is dat niet zo? Vraag een medewerker om hulp.

Al het materiaal mag u in elke Bibliotheek in Fryslân inleveren, zelfs op de Friese Waddeneilanden. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging waar u het materiaal geleend heeft. 

Mijn pas werkt niet meer, hoe kan dat?

ALs uw pas kapot is waardoor de streepjescode niet meer goed leesbaar is, kan het zijn dat uw pas kapot is. Kom ermee naar de balie.

Bij bepaalde abonnementen wordt een pas inactief na een bepaalde termijn. Als kinderen hun jeugdabonnement bijvoorbeeld een bepaalde tijd niet gebruiken, is de pas niet langer actief. Opnieuw activeren kan kosteloos in de bibliotheek. Dat geldt ook voor startabonnees. Ook voor budgetabonnees geldt dat hun pas bij inactiviteit na twee jaar verloopt, het budgetabonnement opnieuw activeren kost €5,-. 

Is er een haal- en brengservice voor ouderen?

Ja, wij zijn er voor iedereen. Meld u aan voor Bibliotheek aan Huis door contact op te nemen met onze klantenservice via 088-16 56 123 of stuur een e-mail naar info@bnfrl.nl.

Eén van onze medewerkers komt bij u langs om uw wensen en interesses te bespreken. We zoeken een paar mooie materialen bij elkaar, brengen ze bij u langs en halen ze later ook weer op. 

Hoe werkt het lenen van een telescoop?

In sommige bibliotheken kun je een telescoop lenen om de sterrenhemel van dichtbij te bekijken. Het lenen van een telescoop is gratis voor leden van de bibliotheek. De telescoop is alleen lokaal te leen en wordt niet op transport gezet naar andere vestigingen. De uitleentermijn van de telescoop is 1 week. De bibliotheek verwacht dat de lener de geleende telescoop schoon en compleet terugbrengt (inclusief verpakkingsmateriaal). Wanneer de telescoop kapot of onvolledig wordt teruggebracht, is de lener verplicht een vergoeding te betalen voor vervanging of reparatie. Leent een kind de telescoop, dan kan dit alleen met een ouder/verzorger. De ouder/verzorger ondertekent een uitleenovereenkomst.


Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

Kom naar de Bibliotheek of verleng digitaal via de website of via onze speciale app. Klik hier voor meer informatie over de app.

Verlengen via de website doet u zo:

  • Log in op mijn Bibliotheek.
  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’
  • Controleer of alle materialen die u wilt verlengen aangevinkt staan.
  • Let op: wanneer u materialen niet kunt verlengen staan deze titels niet
    aangevinkt. Bij de titel staat vermeld waarom u niet kunt verlengen.
  • Vink uit welke materialen u niet wilt verlengen.
  • Onderaan de pagina klikt u op de oranje knop ‘Verleng aangevinkte
    materialen’.
  • U ontvangt een e-mailbericht met de lijst aan materialen die u hebt verlengd.
    Daarin staat ook wanneer u het materiaal weer in moet leveren.

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

U kunt geleende materialen maximaal twee keer verlengen. Materialen die door anderen gereserveerd zijn kunt u niet verlengen.


Reserveren en aanvragen

Hoe kan ik een boek of ander materiaal reserveren?

Reserveren kan via de catalogus op onze website of via de Wise app. Via de zoekbalk op de homepagina zoekt u op een titel. Klik vervolgens op de gewenste titel en ga door naar ‘reserveren’. Log in met uw pasnummer en wachtwoord. Kies de vestiging waar u het materiaal wilt ophalen. Natuurlijk kunt u ook reserveren aan de balie in de Bibliotheek.

Het reserveren van een boek, tijdschrift of film is binnen de provincie Fryslân gratis. Kunt u niet vinden wat u zoekt? Klik dan op zoeken ‘Buiten de provincie’. Als u materiaal reserveert buiten de provincie betaalt u € 5,00 per reservering.

Hoe vraag ik materiaal aan uit wetenschappelijke bibliotheken?

Materialen uit universiteitbibliotheken, musea en onderzoeksinstellingen vraagt u aan via de pagina wetenschappelijke boeken op onze website.  

Hoe lang duurt het voordat mijn reservering binnen is?

Dat kunnen we helaas niet exact voorspellen. Als het boek bij een andere bibliotheek (binnen onze organisatie) op de plank staat, dan zorgen onze medewerkers dat het boek zo snel mogelijk op transport gezet wordt. Is het boek uitgeleend, dan moet u wachten tot de andere lezer het boek terugbrengt. Sommige boeken zijn zo populair dat tientallen of soms wel honderd leden het boek op hetzelfde moment reserveren. U komt dan op een wachtlijst, in zo'n geval kan het lang duren voordat u bericht krijgt dat het boek voor u klaar staat. 

Wist u dat u met uw pas ook gratis e-books kunt lenen? We hebben duizenden e-books in de collectie, wellicht ook het boek waar u op wacht. Het voordeel van e-books is dat u daar niet op een wachtlijst komt, een onbeperkt aantal leden kan het e-books tegelijkertijd lenen. E-books lenen kan hier >


Verlies en beschadiging

Hoe vraag ik een nieuwe pas aan?

Kom naar een van onze bibliotheken en we maken een nieuwe pas voor u aan. Dit kost u eenmalig € 5,00.

Wat moet ik doen als ik een boek of ander materiaal ben kwijtgeraakt?

Neem contact op met onze klantenservice via 088-16 56 123 of stuur een e-mail naar info@bnfrl.nl. U mag het ook bespreken aan de balie van uw Bibliotheek. Als u het boek niet binnen 5 weken terugvindt brengen we de kosten van het boek bij u in rekening. 

Wat moet ik doen als ik het materiaal heb beschadigd?

Neem contact op met onze klantenservice via 088-16 56 123 of stuur een e-mail naar info@bnfrl.nl. U mag het ook bespreken aan de balie van uw Bibliotheek. Als het materiaal zo erg beschadigd is dat we het niet meer kunnen uitlenen, vragen we u de kosten van het boek te vergoeden. 


Boetevrije Bibliotheek

Wat betekent een boetevrije Bibliotheek?

U krijgt van ons geen boete als u de materialen te laat inlevert. In plaats daarvan sturen we u op tijd een herinnering én mag u altijd gratis twee keer verlengen.

Hoelang mag ik materiaal lenen?

Boeken, tijdschriften en DVD’s mag u maximaal vier weken lenen. E-books mag u drie weken lenen. Heeft u er nog geen genoeg van? U mag het materiaal altijd gratis twee keer verlengen. 

Heeft u een boek geleend die niet uit een Friese bibliotheek komt? Houdt u dan rekening met een leentermijn van drie weken. 

Wat betaal ik als ik te laat ben?

Wij zijn een boetevrije Bibliotheek, daarom betaalt u bij ons geen boetes. Maar we hopen dat u het materiaal op tijd inlevert. Zo hoeft de volgende niet op u te wachten.

Als uw leenperiode is verstreken, sturen we u een herinnering. Komt u alsnog de materialen niet inleveren? Dan ontvangt u een factuur, omdat we denken dat u deze materialen graag wilt houden. Als u de materialen alsnog terugbrengt hoeft u de factuur niet te betalen.


Terug naar andere vragen


  • Hulp nodig?

    Bel 088 - 16 56 123