Mystery-guest bezocht Bibliotheek Harlingen

Gepubliceerd op: 11 juni 2019 09:40

In januari openden de deuren van de vernieuwde Bibliotheek Harlingen. Wij zijn ontzettend blij met het eindresultaat van maandenlang verbouwen, ook van klanten horen we positieve én kritische geluiden. Maar wat vindt een mystery-guest? Branchemagazine BibliotheekBlad stuurde iemand die de Bibliotheek eens flink onder de loep nam.

Kleine, maar aantrekkelijke collectie

De bibliotheek heeft twee verdiepingen van een prachtig historisch pand in gebruik voor het publiek. Op de zolder is er een ruimte voor activiteiten. De verschillende ruimtes zijn beperkt, maar slim verbouwd, met veel felle kleuren en duidelijke herkenbare elementen van de black-boxformule. Aan de achterkant kijkt men uit op een prachtige tuin, waar ‘s zomers ook in gezeten kan worden. Bij binnenkomst stuit men meteen op een kleine maar drukbezochte leestafel en een kleine, vrijwel voortdurend bemande balie. In Harlingen is de leestafel nog klassiek: er zitten vooral oudere mannen de krant te lezen en er wordt graag een praatje gemaakt. Het aanbod aan kranten en tijdschriften is prima voor een kleine bibliotheek. Op deze verdieping zijn onder andere de grootletterboeken (veel!) en de dvd’s te vinden. Verder is er de ruimte waar met de pc gewerkt kan worden en activiteiten georganiseerd worden. Er staan aardig wat gereserveerde titels te wachten om afgehaald te worden; ideaal natuurlijk als aanvulling op de aanwezige kleine maar aantrekkelijke collectie.

Uiterst vriendelijk personeel

Op de tweede verdieping staat het grootste gedeelte van de collectie, de romans en de non-fictie en de boeken voor de jongste kinderen. Is er Vestdijk? Natuurlijk is er Vestdijk. In hoeverre diens boeken ook geleend en gelezen worden, blijft de vraag. Op de eerste verdieping is er ruimte om te werken, op de tweede vooral om lekker te zitten op een rode bank, vlak bij de grote ramen. Er is een taalpunt en een digitaalpunt, waar een taal coördinator elke woensdag spreekuur heeft. Er worden cursussen gegeven, voorstellingen georganiseerd en bijvoorbeeld in samenwerking met het welzijnswerk een zorgspreekuur gehouden over ‘langer thuis blijven wonen’. Het personeel is uiterst vriendelijk en herkenbaar aan een badge. De bezoekers van de bibliotheek zijn zonder uitzondering goed te spreken over de nieuwe bibliotheek en hebben er snel hun weg gevonden. ‘Hartstikke mooi en ik kan niet wachten tot we buiten kunnen zitten!’ aldus een van de bezoekers aan de leestafel.

 

Verbeterpunten volgens BibliotheekBlad

Goed, beter, best..Wat valt er volgens BibliotheekBlad nog te verbeteren aan Bibliotheek Harlingen?
● Herkenbaarheid van buitenaf.
● Communicatie van activiteiten op site.
● Avondopenstelling.
(opmerking Bibliotheek: Wij zijn het hele jaar zeven dagen in de week open. De avondopening is verdwenen omdat er gemiddeld zeven gebruikers waren. In overleg met deze gebruikers is de avondopening gestopt. Zeker nu we op zaterdag tot 17.00 uur open zijn en op zondag van 12.00-17.00 uur, zijn de bezwaren weggenomen.)