De Bibliotheek in corona tijd

Gepubliceerd op: 20 november 2020 12:04

Hoe gaat het met de Bibliotheek in de corona-tijd? Die vraag stelden een aantal gemeenten en andere relaties. Een overzicht.

Dalingen, annuleringen en geen bezoeken meer op school.


We moeten constateren dat het aantal bezoekers en uitleningen het afgelopen jaar met ongeveer 24% is gedaald, dit is met tweemaal een sluiting en overige corona-aanpassingen natuurlijk niet heel verrassend. We hebben als Bibliotheek verschillende alternatieven voor onze dienstverlening aangeboden. Zo konden leden tijdens de eerste lockdown gebruik maken van de afhaalservice. En voor de deelnemers van het Digi-Taalhuis is er een Facebook-groep opgericht om met elkaar te blijven communiceren en elkaar niet uit het oog te verliezen.

Onze leesconsulenten mochten een tijd lang niet op de scholen komen en hebben hun best gedaan om docenten digitaal te ondersteunen. Gelukkig mochten ze na de eerste lockdown langzaamaan in de scholen komen en konden de educatieve programma’s weer worden opgestart. Ook waren de leerlingen tijdens groepsbezoeken weer welkom in de Bibliotheek.

Helaas konden de geplande activiteiten in de bibliotheek niet doorgaan. In het voorjaar stonden 485 activiteiten gepland, waarvan uiteindelijk 315 geannuleerd zijn. Het najaar dachten we de draad te kunnen oppakken (de voorbereiding van het najaarsprogramma start in het voorjaar) en werden er 685 activiteiten gepland. Helaas moest er ook nu een groot deel worden geannuleerd.

Alternatieven, jeugd in de Bibliotheek en stijging van e-books.


We hebben wel een aantal alternatieven kunnen aanbieden, met name voor de jeugd in de zomerperiode. Voor deze doelgroep is speciaal een programma opgezet op het gebied van digitale geletterdheid (3D-printen, lasersnijden, Micro-bits, etc.). Waarom deden we dit? Veel gezinnen gingen deze zomer niet op vakantie en de bibliotheek kon de jeugd zo een leuk, educatief programma aanbieden. Het was een groot succes, alle activiteiten waren volgeboekt!

Een positieve ontwikkeling van deze tijd is de enorme stijging in het lezen van e-books. De bibliotheek heeft een ruim aanbod e-books en tijdens de eerste lockdown werden deze beschikbaar gesteld aan iedereen, ook de niet leden, in de vorm van de ThuisBieb-app. In ons werkgebied werd de app bijna 1400 keer gedownload. En nu nog zien we een flinke toename in het aantal gelezen e-books.

Het afgelopen half jaar werd er veel gevraagd van de medewerkers. Leesconsulenten mochten niet op scholen komen, wat lastig was voor de uitvoering van hun werk. Collega’s in de vestigingen, waren eerst wat onwennig en moesten ineens met veel regelgeving werken om de veiligheid te waarborgen. De consulenten basisvaardigheden en digitale geletterdheid hadden het ineens ontzettend druk, om zoveel mogelijk diensten online aan te bieden. En het managementteam moest telkens anticiperen op nieuwe situaties. Kortom het vraagt veel van onze collega’s om te kunnen omgaan met een steeds veranderende wereld.

Gelukkig is iedereen gezond en zijn we trots op onze organisatie en medewerkers, voor hun inzet dit afgelopen jaar.