Bibliotheek verrast tienduizendste klant afhaalservice

Gepubliceerd op: 9 maart 2021 15:53

De bibliotheken zijn sinds eind december gesloten en blijven dat ook zeker nog tot eind maart. Om te zorgen dat klanten niet al die tijd zonder boeken zitten, startte Bibliotheken Noord Fryslân eind december de afhaalservice op. Leden kunnen online boeken bestellen en deze een paar dagen later afhalen. De afhaalservice is een groot succes. Vorige week werd de tienduizendste aanvraag gedaan. De medewerkers van Bibliotheek Harlingen verrasten mevrouw Top met haar boeken én een boekenbon.

‘Het is zeker niet de eerste keer dat ik gebruik maakte van de afhaalservice. Ik zit bij een leesclub van Stichting Senia (landelijke organisatie van leesclubs) en hoewel we door corona nu niet bij elkaar komen om de boeken te bespreken, lees ik ze wel alvast. Ik lees het liefst waargebeurde verhalen. Onze leesclub is dan ook gespecialiseerd in geschiedenisboeken. Biografieën zijn mijn favoriet, deze keer had ik de biografie van Barack Obama gereserveerd. Ik vind het interessant om een indruk te krijgen van de persoon achter de president, in dit geval. Wat hem bewoog om voor het presidentschap te gaan, hoe hij omgaat met diepe dalen: dat tekent de mens. Maar geschiedenis is breed hoor, we lezen met onze leesclub ook biografieën van bijvoorbeeld Rembrandt, Hans Wiegel, een generaal uit de Tweede Wereldoorlog en Koningin Victoria.’

‘Onze leesclub bestaat uit zes personen, uit Harlingen en omgeving en van de Waddeneilanden en we mogen elk jaar allemaal een boek uitkiezen. Sommige boeken zijn niet helemaal mijn ‘cup of tea’, maar we hebben wel respect voor elkaars keuze. Sommige boeken zijn taai om door te komen, maar ik probeer het altijd wel, je hoeft ook niet elke letter te lezen. En als het echt niet lukt, dan verdiep ik me in de achtergrond van een boek. Ik lees natuurlijk ook nog boeken naast die van de leesclub. Van de bibliotheek krijg ik regelmatig een mail met de nieuwste boeken op het gebied van aardrijkskunde, geschiedenis, landen en volken. En die reserveer ik dan. Soms moet ik er een tijdje op wachten, door de lockdown duurt het langer voordat mensen hun boeken terugbrengen. En misschien heeft het er ook mee te maken dat de boeken van mijn interesse zulke dikke pillen zijn.’

‘Ik ben eigenlijk al mijn hele leven lid van de bibliotheek. Overal waar ik heb gewoond ben ik altijd lid van de bieb geworden. Het is een mooie instelling, voor iedereen. Het is prachtig dat kinderen gratis lid kunnen worden, dat je er van alles kunt lezen en leren, tegenwoordig ook de digitale dingen. Toen ik hoorde dat de bibliotheek dicht ging, was ik al bijna begonnen in oude, ooit gelezen boeken uit de kast, maar ik was blij dat de afhaalservice werd opgezet. Het is een heel mooi systeem, je bestelt online, je wordt gebeld als het klaar staat en kunt boeken terugbrengen en afhalen op afspraak. En nu was ik dus de tienduizendste klant. Ik kreeg een boekenbon bij mijn bestelde boeken. Eigenlijk probeer ik geen boeken meer te kopen, want mijn kasten zijn vol en ik wil er geen kasten meer bij kopen. Ik leen dus het meeste, maar nu zal ik een boek uitkiezen, helemaal voor mezelf.’

Leden van de bibliotheek kunnen totdat de bibliotheek weer open kan, gratis gebruik maken van de afhaalservice. Boeken bestellen kan via de website van de bibliotheek: ontdekdebieb.nl.