Alle bibliotheken zijn in ieder geval tot en met 15 maart 2021 gesloten. Er is een afhaalservice zodat u toch kunt blijven lezen.

Afhaal- en terugbrengservice

Nu bibliotheken tot nader order gesloten zijn, heeft Bibliotheken Noord Fryslân een afhaal- en terugbrengservice opgezet. De bibliotheek biedt naast de service voor zowel leden als niet-leden mogelijkheden om online te lezen: e-books en luisterboeken.

! Moeite met het invullen van het digitale formulier?

Mail uw bestelling naar info@bnfrl.nl of bel 088-1656123. Omdat het op het moment erg druk is, gaat onze voorkeur uit naar een mail. 

Zo werkt afhaalservice van Bibliotheken Noord Fryslân:

U kunt gebruik maken van de afhaal- en terugbrengservice in al onze bibliotheken. U kunt op twee manieren boeken, tijdschriften en films afhalen:
1. Bestellen (van boeken uit uw eigen vestiging)
2. Reserveren (van boeken uit andere bibliotheken)
Ook kunt u eerder geleend materiaal terugbrengen (3).

Nadat u het formulier verzonden heeft, nemen wij contact met u op om een middag in te plannen waarop u de (gereserveerde) boeken kunt ophalen en/of terugbrengen. Let op: De bibliotheek belt met een 088-nummer: 088-1656123

Stap 1: bestellen

  • Zoek een titel in de digitale catalogus (boek, dvd, tijdschrift)
  • Controleer of deze in uw eigen vestiging (waar u het boek wilt afhalen) aanwezig is. Zo doet u dat: zoek een boek in de catalogus, bij elk boek staat een knop ‘Aanwezig, waar?’. Als u daarop klikt krijgt u een lijstje ‘Hier staat het’. Staat uw afhaalvestiging daarbij, dan kunt u het boek bestellen. Hulp nodig? Bekijk het stappenplan
  • Is de titel aanwezig, vul deze dan in op dit formulier. Vul maximaal 5 titels in. 
  • Geef ook aan welke auteurs/genres u leuk vindt, voor het geval we de gevraagde titels niet kunnen leveren.
  • Let op: wilt u voor meerdere gezinsleden die lid zijn van de bibliotheek boeken bestellen, vul het formulier dan voor ieder gezinslid in en vink aan dat u meerdere aanvragen tegelijk wilt ophalen.
  • Verzend het formulier. 
  • U ontvangt een automatische bevestiging op het moment dat wij het formulier hebben ontvangen.
     

Stap 2: reserveren

• Reserveren (dus boeken, films of tijdschriften uit elke gewenste bibliotheek lenen) kan via de catalogus op onze website of via de Wise app.
• Via de zoekbalk op de homepagina zoekt u op een titel.
• Klik vervolgens op de gewenste titel en ga door naar ‘reserveren’.
• Log in met uw pasnummer en wachtwoord. Kies de Bibliotheek waar u het boek wilt ophalen.
• Heeft u nog geen account of bent u uw inloggegevens vergeten? Klik dan op Wachtwoord vergeten.
• Zodra u bericht heeft ontvangen dat uw reservering binnen is, vult u het formulier in. Op het formulier geeft u aan dat u een reservering wilt ophalen.
• Verzend het formulier.

Stap 3: terugbrengen

  • Geleende boeken zijn automatisch 6 weken verlengd. Terugbrengen hoeft dus niet persé.
  • Wilt u ze toch graag terugbrengen? Vul dan dit formulier in en geef aan dat u boeken wilt terugbrengen
  • Verzend het formulier.

Afhalen

  • Op de aangegeven middag staan uw boeken klaar in de hal/bij de voordeur van de bibliotheek. Is er al iemand aanwezig in de hal, wacht dan even buiten tot hij of zij de hal verlaten heeft en houd te allen tijde 1,5 meter afstand.
  • Zoek uw boeken op. Op de stapel staat uw naam.
  • De boeken staan al op uw pas, u hoeft de boeken en uw pas dus niet te scannen.
  • Neem uw eigen tas mee voor de boeken.

Veelgestelde vragen over de afhaalservice

Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen rondom de afhaalservice van de bibliotheek. Staat uw vraag er niet bij, neem dan contact op met de klantenservice: info@bnfrl.nl, bel 088-1656123 of stuur via Whatsapp een berichtje naar 06-15 12 72 02.

 

Ik ben nog niet lid, kan ik nu ook lid worden?

Ja, dat kan zeker. Volwassenen kunnen online lid worden, op deze pagina ziet u alle abonnementen: https://www.ontdekdebieb.nl/Service/Abonnementen.html. Maak een keuze en doorloop alle stappen. U kunt tijdens de Corona-crisis geen pas ophalen, maar ontvangt van onze klantenservice alvast een pasnummer zodat u wel gebruik kunt maken van onze afhaalservice en ook e-books kunt lenen. Wilt u uw kind lid maken, neem dan contact op met de klantenservice: info@bnfrl.nl, bel 088-16 56 123 of stuur een appje naar 06 - 15 12 72 02. Dan regelen we het voor u.

Zijn er kosten verbonden aan de afhaalservice?

Nee, de afhaalservice is gratis voor alle leden van bibliotheken op Ameland, Terschelling, Schiermonnikoog en Vlieland en in Dronryp, De Westereen, Dokkum, Franeker, Harlingen, St.-Annaparochie, Kollum, Surhuisterveen, Buitenpost en Hallum. 

Is het veilig om boeken op te halen?

We doen er alles aan om het afhalen van boeken zo veilig mogelijk te laten verlopen:

  • per afhaalmiddag plannen we slechts een klein aantal mensen in die hun boeken kunnen ophalen.
  • onze medewerkers komen niet in contact met klanten
  • zieke medewerkers blijven thuis
  • het afhalen van de materialen gebeurt volledig contactloos
  • de bibliotheek is verder afgesloten en overige faciliteiten (zoals toiletten, computers en printers) zijn niet toegankelijk.
  • de boeken staan al op uw pas

Van u vragen we om 1,5 meter afstand te houden, thuis te blijven als u ziek bent of last heeft van Corona-symptomen en anderen de ruimte geeft.

Kan ik ook boeken terugbrengen?

Heeft u thuis boeken die u graag wilt terugbrengen, vul dan ook het aanvraagformulier in. Onze klantenservice plant dan een middag aan waarop u de boeken kunt terugbrengen. In de hal van de bibliotheek staat een blauwe bak of een kar waarin u de boeken kwijt kunt. Pak geen boeken uit de inleverbak of -kar.

Kan ik ook dvd’s lenen?

Ja, dat kan op dezelfde manier als het lenen van boeken. Zoek de dvd op in de catalogus, controleer of de film in uw vestiging aanwezig is, vul de titel in op het formulier.

Kan ik ook tijdschriften lenen?

Ja , dat kan op dezelfde manier als het lenen van boeken. Zoek het tijdschrift op in de catalogus, controleer of het magazine in uw vestiging aanwezig is, vul de titel en het nummer in op het formulier.

Alles wat ik graag zou willen lezen is niet in mijn vestiging aanwezig.

Dan zijn er twee mogelijkheden.

  1. Laat u verrassen. U kunt in het opmerkingenveld aangeven waar u van houdt (genre, schrijver), dan zal een medewerker op basis van die informatie voor u een boek kiezen. Misschien ontdekt u zo een nieuwe schrijver!
  2. Reserveer boeken uit een andere vestiging. 

Ik heb het formulier ingevuld, maar geen bevestiging ontvangen.

Controleer eerst de spam-box. Zit de bevestiging hier ook niet in, dan kan het zijn dat u een verkeerd e-mailadres heeft ingevuld. Probeer het nog een keer.

Ik heb het formulier ingevuld, maar ik ben nog niet gebeld.

Er wordt veel gebruik gemaakt van de afhaalservice. Onze medewerkers werken uit voorzorg alleen en kunnen daarom maar een bepaalde hoeveelheid aanvragen per dag verwerken. We streven ernaar u binnen drie werkdagen te bellen over het afhaalmoment. De bibliotheek belt met een 088-nummer: 088-16 56 123. Heeft u het telefoontje gemist, dan kunt u op werkdagen van 9 tot 5 terugbellen.

Ik kan niet naar de bibliotheek komen op het afhaalmoment.

Geef dit aan tijdens het telefoongesprek, dan proberen onze medewerkers uw afhaalmoment om te zetten.

Kan ik boeken voor iemand anders ophalen?

Ja, dat kan. Als hij of zij het formulier invult wordt hij of zij ook gebeld over het afhaalmoment. Deze persoon kan ook uw telefoonnummer invullen, zodat u gebeld wordt over het afhaalmoment. Wilt u voor meerdere personen boeken afhalen, geef dat dan aan in het opmerkingenveld. Vul de formulieren op hetzelfde dagdeel in, zodat onze medewerkers de aanvragen makkelijk en snel bij elkaar kunnen voegen. 

Kan ik boeken voor iemand anders aanvragen?

Ja, dat kan. U heeft dan wel het pasnummer van deze persoon nodig.

Kan ik ook op een ander moment komen?

Nee, dat heeft geen zin. U heeft geen toegang tot de rest van de bibliotheek en bovendien staan uw boeken alleen tijdens de aangegeven afhaalmiddag voor u klaar.

Ik heb mijn boeken opgehaald, maar het zijn niet de boeken die ik heb aangevraagd.

Het kan zijn dat niet al uw boeken aanwezig zijn of dat sommige boeken al zijn aangevraagd door een ander. We streven ernaar minimaal drie boeken voor u klaar te zetten. Het kan ook zijn dat onze medewerkers op basis van het aangevraagde een alternatieve titel voor u zoeken. Geef in ieder geval vijf titels aan, op die manier heeft u meer kans dat er een aantal van de door u gewenste boeken klaar staan.

Tot wanneer mag ik de boeken houden?

Alle geleende materialen zijn verlengd met zes weken. Deze zes weken kunnen opgeteld worden bij de oorspronkelijke inleverdatum. De actuele inleverdatum is natuurlijk altijd te bekijken in ‘Mijn menu’. Om boeken in te kunnen leveren is het wel nodig om een afspraak te maken middels het formulier op de website.

Ik heb boeken gereserveerd, maar wil graag nog wat extra boeken aanvragen. Mag dat?

We houden het maximum van 5 boeken aan, staan er drie gereserveerde boeken voor u klaar, dan kunt u nog twee extra boeken aanvragen.

Hoe werkt de afhaalservice op Ameland?

Bibliotheek Ameland en het ING-servicepunt zijn op afspraak geopend van maandag t/m vrijdag van 09:00 - 17:00 uur. Voor een bezoek aan de bibliotheek en het ING Servicepunt dient telefonisch een afspraak gemaakt te worden via 0519-546546. Uitzoeken van boeken is niet mogelijk, afhalen van gereserveerde boeken of het inleveren van boeken kan wel.