Lidmaatschap

Hoe word ik lid van de Bibliotheek?

Dit kan bij elke vestiging van Bibliotheken Noord Fryslân. De pas wordt gemaakt terwijl u wacht en kan meteen worden gebruikt. Kinderen van 0 tot 18 jaar kunnen gratis lid worden van de Bibliotheek. Online lid worden kan natuurlijk ook.

Betalen

Hoe kan ik betalen?

U kunt betalen via iDeal, acceptgiro of automatische incasso. Wanneer u per automatische incasso betaalt, krijgt u € 2,50 korting. Online lid worden kan ook. Ga dan naar lid worden.

Reserveren?

Hoe kan ik een boek reserveren?

Een boek reserveren kan in de bibliotheek, maar ook via deze website. In de catalogus zoekt u de gewenste titel en daarna klikt u op de knop aanvragen. Het reserveren van een boek, tijdschrift of film is binnen de provincie Fryslân gratis. Wilt u iets van buiten de provincie reserveren, dan betaalt u € 4,00 per reservering.

Reservering verlengen

Ik heb mijn boek nog niet uit en kan ook niet meer verlengen. Wat nu?

Wilt u het materiaal na de gratis uitleentermijn langer houden, dan zult u toch naar de bibliotheek moeten om te zien of u deze weer opnieuw kunt lenen. Heeft niemand het materiaal dat u nog een keer wilt lenen gereserveerd? Dan is het geen probleem en leent u het nog een keer. 

Materiaal kwijt

Wat moet ik doen als ik een boek ben kwijtgeraakt?

U kunt contact opnemen met uw bibliotheek; dit kan aan de balie, telefonisch of per e-mail. Wanneer het boek niet wordt teruggevonden, kan er naar gelang de ouderdom van het boek een boekvergoeding in rekening worden gebracht.

Lidmaatschap opzeggen

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

Weet u het zeker? We hebben zoveel te bieden! Opzeggen kan via de onderstaande knop online of in de bibliotheek.

Bibliotheekpas kwijt

Ik ben mijn bibliotheekpas kwijt. Wat nu?

Bij verlies of diefstal van de bibliotheekpas maken wij in de Bibliotheek een nieuwe pas aan voor u aan. De kosten hiervan bedragen 5 euro.

Probleem reserveren/verlengen

Kun je niet reserveren of verlengen?

Kunt u op dit moment geen boek reserveren of verlengen, dan kan dit in verband staan met een openstaand geldbedrag. Bijvoorbeeld wanneer uw abonnementsgeld nog niet is betaald. 

U kunt via de website naar Mijn Menu >Aanmelden>Details financiële posten gaan. U kunt betalen via iDeal. Lukt dit niet, dan kan een van onze medewerkers u in de Bibliotheek verder helpen.

Bankafschrijving

Wanneer wordt het abonnementsgeld van mijn rekening afgeschreven?

Automatische incasso vindt eenmaal per jaar plaats rond de 15e dag van de maand waarin uw lidmaatschap een nieuw jaar ingaat.

U kunt een basisabonnement nu ook gespreid betalen door vier keer 11,25 euro per jaar te betalen. Dit is ook mogelijk voor het luxe abonnement, dan betaalt u vier keer 17 euro per jaar. 

Laag inkomen

Ik wil graag lid worden maar ik kan het abonnementsgeld helaas niet betalen. Wat nu?

Voor mensen met een minimuminkomen zijn diverse regelingen mogelijk, afhankelijk van de gemeente waar u woont. Denkt u in aanmerking te komen voor een korting op of teruggave van het abonnementsgeld? Neem dan contact op met uw gemeente voor meer informatie.

Inleverlocaties

Waar kan ik mijn boeken inleveren?

Geleende boeken kunt u in elke bibliotheek in Fryslân inleveren, ook op de Friese Waddeneilanden.

Internet gratis

Hoeveel kost het gebruik van internet in de bibliotheek?

Het gebruik van internet is in de bibliotheken van Noord Fryslân gratis. Wel gelden er enkele spelregels die u kunt vinden naast de publiekspc’s in de bibliotheek.

Elders lenen

Kan ik met mijn pas van Franeker in Leeuwarden lenen?

Ja, dat kan. Uw bibliotheekpas is geldig in alle bibliotheken in Fryslân en bij Tresoar. Hierbij gelden de uitleenregels van de desbetreffende bibliotheek.

Gastlenen

Wat is gastlenen?

Wilt u af en toe in een andere bibliotheek materialen lenen? Bijvoorbeeld in de plaats waar u werkt, studeert of op vakantie gaat? Dan kunt u gastlenen: lenen in een andere plaats, gewoon op uw eigen abonnement.  

Hoe werkt gastlenen?

Neem bij uw eerste bezoek aan de gastbibliotheek uw bibliotheekpas en een geldig legitimatiebewijs mee. Is uw bibliotheek aangesloten bij het landelijk systeem, dan kunt u uw eigen pas houden. Is dit niet het geval, dan krijgt u een lenerspas van ons. Hiermee kunt u direct materialen lenen in de gastbibliotheek. De voorwaarden van de gastbibliotheek zijn van toepassing op de materialen die u daar leent. 

Boetevrije Bibliotheek

Boetevrij, hoef ik dan nooit meer op tijd in te leveren?

Het is fijn als u uw materialen binnen de leentermijn van vier weken inlevert. Is het boek nog niet uit of de film nog niet gezien, dan kunt u met een basis-, luxe- of kennismakingsabonnement eenmaal gratis verlengen. Daarmee heeft u dus 8 weken de tijd om het geleende te luisteren, lezen of bekijken. Als de uitleentermijn bijna verstreken is, ontvangt u een attendering. Is de leentermijn verstreken, dan volgt een herinnering. Levert u ook dan de geleende materialen niet in, dan ontvangt u een factuur omdat we denken dat u deze materialen dan graag wilt aanschaffen. Als u de materialen alsnog terugbrengt, dan hoeft u de factuur niet te betalen. 

Waarom is Bibliotheken Noord Fryslân een boetevrije bibliotheek?

Al onze bezoekers kunnen lid worden van Biebpanel. De Biebpanelleden worden meerdere malen per jaar naar hun mening over de Bibliotheek gevraagd. Uit die onderzoeken en uit de reacties van leden aan de balie, bleek dat de boetes en de korte leentermijn de grootste irritaties van onze leden waren. Die irritaties namen we weg door de bibliotheken in Noord Fryslân boetevrij te maken en de leentermijn te verlengen naar 4 weken. Kinderen zijn tot hun 18de gratis lid. Sinds we boetevrij zijn, zijn onze medewerkers geen tijd meer kwijt met het afhandelen van financiële vragen; daardoor hebben ze meer tijd voor inhoudelijke vragen van bezoekers. 

Bibliotheek aan Huis

Wat is de Bibliotheek aan Huis?
De Bibliotheek is voor iedereen! En daarom hebben wij een speciale dienst voor mensen die (tijdelijk) niet naar de Bibliotheek kunnen komen, bijvoorbeeld door ziekte of een beperking. 

Wat kost een abonnement op de Bibliotheek aan Huis?
De Bibliotheek aan Huis kost u niks extra’s. U heeft slechts een geldig abonnement bij Bibliotheek Noord Fryslân nodig.

Hoe werkt de Bibliotheek aan Huis?
Als u zich aanmeldt, komt één van onze medewerkers bij u langs om uw wensen en interesses te bespreken. Een medewerker maakt, samen met de bezorger, vervolgens een selectie van wat u graag wilt lenen. De materialen worden door jongeren bij u thuisbezorgd en weer opgehaald. Onder het genot van een kopje koffie of thee bespreken we graag wat u de volgende keer wilt lenen. 

Hoe kan ik me aanmelden?
Is het voor u lastig om naar de Bibliotheek te komen? Of kent u iemand die deze dienst goed zou kunnen gebruiken? Aanmelden voor de Bibliotheek aan Huis kandoor contact op te nemen met onze Klantenservice via 088-1656123 of stuur een e-mail.