Nieuwe betaalmogelijkheid: de digitale factuur

U betaalt uw lidmaatschapsgeld op dit moment via acceptgiro? Dan gaat er iets veranderen. De acceptgiro is vanaf 1 januari 2019 geen geldige betaalmogelijkheid meer. Dit duurt nog even, maar we brengen u graag alvast op de hoogte van de digitale factuur als nieuwe betaalmogelijkheid.

Hoe werkt een digitale factuur?
Als u kiest voor een digitale factuur ontvangt u via de e-mail een bericht over de betaling van uw lidmaatschap. Via een link in de e-mail wordt u verwezen naar Mijn Menu. Mijn Menu is uw persoonlijke menu en kunt u vinden op deze website, linksboven in het scherm. Daar kunt u het openstaande bedrag bekijken en direct via iDEAL betalen.

Aanmelden
Wilt u zich aanmelden voor de digitale factuur? Volg dan deze stappen:
Stap 1: Ga in Mijn Menu naar ‘mijn gegevens’
Stap 2: Ga vervolgens naar ‘berichtvoorkeuren’ aan het eind van de pagina
Stap 3: Klik bij ‘contributie acceptgiro’ op ‘wijzigen’
Stap 4: Wijzig in het volgende scherm de voorkeur ‘contributie acceptgiro’ naar ‘e-mail’
Stap 5: Sla uw wijzigingen op en klaar!

Optimaal betaalgemak: automatische incasso
Wilt u helemaal geen omkijken hebben naar de betaling? Kies dan voor de automatische incasso. Met een automatische incasso machtigt u de Bibliotheek om het abonnementsgeld jaarlijks af te schrijven. Omdat voor deze machtiging uw handtekening nodig is, nodigen wij u graag uit in een van onze vestigingen [invoegen link]

Mogelijkheden Mijn Menu
In Mijn Menu kunt u snel uw betaling regelen en heeft u overzicht van alle transacties. Maar Mijn Menu heeft nog veel andere mogelijkheden. U kunt bijvoorbeeld zien welke titels u thuis heeft liggen en welke reserveringen er staan. Maar ook kunt u er een verlanglijst aanmaken, uzelf abonneren op nieuwe aanwinsten en uw eigen gegevens wijzigen.

Hieronder vindt u veelgestelde vragen over de digitale factuur. Staat uw vraag er niet bij, neem dan contact op met onze klantenservice: 088-1656 123 of info@bnfrl.nl. 

Waarom een digitale factuur?

Voor de introductie van de digitale factuur zijn meerdere redenen. 

  • Betaalgemak.
    U kunt na ontvangst van de factuur in één moeite door naar iDEAL om de factuur te betalen. U hoeft zelf geen betaalgegevens zoals een ingewikkeld factuurnummer in te voeren. Het niet kunnen verwerken van de betaling als gevolg van onvolledige of het ontbreken van de juiste betaalgegevens is hiermee uitgesloten.
  • Kostenbesparing.
    Het verzenden en verwerken van papieren facturen is omslachtig, tijdrovend en brengt voor de Bibliotheek extra kosten met zich mee. Dat geld besteden we liever aan onze collectie en dienstverlening.
  • Klanten willen het.
    Steeds meer mensen raken eraan gewend facturen via de e-mail te ontvangen of kiezen er zelf voor geen papieren facturen te willen ontvangen. Digitaal betaalgemak is bijna niet meer weg te denken en zal de komende jaren alleen maar toenemen.
  • Alternatief voor automatische incasso.
    Veel mensen zien af van het afgeven van een machtiging voor automatische incasso. Meestal is de reden dat men controle wil houden over de eigen betalingen. Met de digitale factuur kan dat. U ontvangt net als anders een factuur, nu niet via de post maar via de e-mail en bepaalt zelf wanneer u deze wenst te betalen.
  • Alternatief voor de acceptgirokaart.
    De acceptgirokaart verdwijnt per 2019 uit het betaalverkeer. Met de introductie van de digitale factuur beschikken we vanaf nu al over een goed alternatief
     

Hoe werkt de digitale factuur?

U ontvangt aan het eind van de maand voorafgaand aan de laatste maand van uw lopende abonnementsperiode. Loopt uw abonnement tot en met december dan ontvangt u de factuur eind oktober. Vanuit de digitale factuur wordt u doorgestuurd naar het inlogmenu van Mijn Menu van uw eigen bibliotheekorganisatie. In Mijn Menu gaat u naar ‘Details financiële posten’. Dit scherm toont alle openstaande posten. Behalve de contributie kunnen ook openstaande registraties worden getoond. Standaard zijn alle openstaande posten aangevinkt voor betaling maar deze kunnen worden uitgevinkt. Ga naar ‘Afrekenen’. Kies uw eigen bank. Klik op Afrekenen waarna wordt doorgelinkt naar de iDeal betaalomgeving van uw eigen bank. Na afrekenen (of annuleren) keert u terug naar Mijn Menu.
 

Wat als ik geen digitale factuur wil of kan ontvangen?

U hoeft in dat geval niets te doen en overstappen is niet verplicht. U blijft uw factuur gewoon via de post ontvangen als u niet wilt of kunt overstappen. U kunt wel overwegen een machtiging voor automatische incasso af te geven. Neemt u hiervoor contact op met de bibliotheek waar u lid bent.

Hoewel iDEAL verreweg de veiligste en eenvoudigste manier om te betalen is, kunt u de factuur ook via online bankieren of de betaalautomaat in uw bibliotheek betalen. Nadeel van online bankieren is dat u zelf betaalgegevens moet invoeren waarbij de mogelijkheid bestaat dat er fouten worden gemaakt, bijvoorbeeld bij het overnemen van het factuurnummer. 

Wat zijn de alternatieven?

Hét alternatief voor een digitale factuur is de automatische incasso. U geeft één keer een machtiging af en de betaling (incasso) gaat voortaan automatisch. Zo weet u zeker dat u altijd op tijd bent met betalen. U kunt uw betaling tot 8 weken na betaling terug laten boeken. Een andere mogelijkheid is de factuur via de post te (blijven) ontvangen.
 

Waarom geen mogelijkheid voor automatische incasso via Mijn menu?

Het is op dit moment (nog) niet mogelijk een digitale machtiging af te geven. Voor een juiste machtiging is nog steeds een door u ondertekend formulier nodig. Hier komt echter verandering in. De meeste banken bieden inmiddels de mogelijkheid voor een digitale machtiging. Een handtekening op papier is daarbij niet meer nodig. Op dit moment wordt er hard aan gewerkt digitaal machtigen mogelijk te maken voor uw bibliotheek. Er is echter nog niet te zeggen wanneer dit gerealiseerd kan worden. De verwachting is in de loop van dit jaar. Wij houden u hier van op de hoogte via de website en de nieuwsbrief van uw bibliotheek. De incasso’s die op basis van incassomachtigingen via uw bank worden gedaan, kunnen overigens net als de papieren machtiging tot 8 weken na betaling worden teruggeboekt.
 

Op welke termijn moet ik reageren op de ontvangen e-mail /brief?

Mocht u besluiten naar aanleiding van deze brief de factuur in het vervolg per e-mail te willen ontvangen dan kunt u dat zelf regelen via Mijn Menu op de website van uw eigen bibliotheek. Dat hoeft niet meteen maar kan op elk willekeurig moment. U bent hier volledig vrij in.  

Hoe kan ik aangeven dat ik de contributiefactuur per e-mail wil ontvangen?

Aanmelden voor de digitale factuur kan eenvoudig via Mijn Menu of aan de balie van de bibliotheek. Ga voor Mijn Menu naar de website van uw bibliotheek en klik op Mijn Menu. Ga na de inlog naar Mijn Gegevens, selecteer in uw berichtvoorkeuren bij Contributie acceptgiro E-mail en sla de wijziging op. Is er nog geen e-mailadres bekend dan wordt u gevraagd deze eerst in te voeren. 

Ik kijk heel weinig naar mijn e-mail, wat gebeurt er als ik de e-mail niet lees?

Als u weinig gebruik maakt van uw e-mail loopt u het risico dat wij uw betaling niet tijdig ontvangen en uw lidmaatschap wordt geblokkeerd. Wij raden u in dit geval aan een machtiging voor automatische incasso af te geven. U geeft één keer een machtiging af en de betaling (incasso) gaat voortaan automatisch. Zo weet u zeker dat u altijd op tijd bent met betalen. U kunt uw betaling tot 8 weken na betaling terugboeken.

U bepaalt net als bij de papieren factuur zelf op welk moment u wenst te betalen waarbij u wel rekening dient te houden met de uiterste betaaldatum. Dat is de 15e van de laatste maand van uw lopende abonnementsperiode.

Om te voorkomen dat uw pas wordt geblokkeerd ontvangt u van ons na het passeren van de betalingstermijn via de e-mail een attendering. Wordt hier niet op gereageerd dan wordt uw pas geblokkeerd en ontvangt u van ons per post een herinneringsfactuur.  

Ik heb al een machtiging voor automatische incasso afgegeven. Kan ik overstappen op een digitale factuur?

Overstappen is niet nodig maar kan wel. Voorwaarde is dat u uw machtiging voor automatische incasso intrekt. Neemt u hiervoor contact op met uw eigen bibliotheek. Heeft u een machtiging afgegeven en u geeft in Mijn Menu tegelijkertijd aan dat u een digitale factuur wenst te ontvangen dan zal de automatische incasso voorrang krijgen.
 

Krijg ik na het overstappen ook andere facturen via de e-mail?

Een aanmelding voor de digitale factuur is alleen van toepassing voor de contributiefactuur. Er wordt op dit moment wel gewerkt aan de mogelijkheid overige facturen via de e-mail te verzenden. De verwachting is dat dit in de loop van dit jaar gerealiseerd gaat worden en dat u hiervoor, ook weer via Mijn Menu, apart kunt aangeven hoe u deze wenst te ontvangen.  

Wie kan ik bellen voor vragen over de digitale factuur?

Heeft u nog vragen over de digitale factuur dan adviseren wij u contact op te nemen met de klantenservice: 088-1656123 of info@bnfrl.nl.