Hoe word ik lid van de Bibliotheek?

Dit kan bij elke vestiging van Bibliotheken Noord Fryslân. De pas wordt gemaakt terwijl u wacht en kan meteen worden gebruikt. Kinderen van 0 tot 18 jaar kunnen gratis lid worden van de Bibliotheek. Online lid worden kan natuurlijk ook.

Hoe kan ik betalen?

U kunt betalen via iDeal, acceptgiro of automatische incasso. Wanneer u per automatische incasso betaalt, krijgt u € 2,50 korting. Online lid worden kan ook. Ga dan naar lid worden.

Hoe kan ik een boek reserveren?

Een boek reserveren kan in de bibliotheek, maar ook via deze website. In de catalogus zoekt u de gewenste titel en daarna klikt u op de knop aanvragen. Het reserveren van een boek, tijdschrift of film is binnen de provincie Fryslân gratis. Wilt u iets van buiten de provincie reserveren, dan betaalt u € 4,00 per reservering.

Ik heb mijn boek nog niet uit en kan ook niet meer verlengen. Wat nu?

Wilt u het materiaal na de gratis uitleentermijn langer houden, dan zult u toch naar de bibliotheek moeten om te zien of u deze weer opnieuw kunt lenen. Heeft niemand het materiaal dat u nog een keer wilt lenen gereserveerd? Dan is het geen probleem en leent u het nog een keer. 

Wat moet ik doen als ik een boek ben kwijtgeraakt?

U kunt contact opnemen met uw bibliotheek; dit kan aan de balie, telefonisch of per e-mail. Wanneer het boek niet wordt teruggevonden, kan er naar gelang de ouderdom van het boek een boekvergoeding in rekening worden gebracht.

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

Weet u het zeker? We hebben zoveel te bieden! Opzeggen kan via de onderstaande knop online of in de bibliotheek.

Ik ben mijn bibliotheekpas kwijt. Wat nu?

Bij verlies of diefstal van de bibliotheekpas maken wij in de Bibliotheek een nieuwe pas aan voor u aan. De kosten hiervan bedragen 5 euro.

Boetevrij, hoef ik dan nooit meer op tijd in te leveren?

Het is fijn als u uw materialen binnen de leentermijn van vier weken inlevert. Is het boek nog niet uit of de film nog niet gezien, dan kunt u met een basis-, luxe- of kennismakingsabonnement eenmaal gratis verlengen. Daarmee heeft u dus 8 weken de tijd om het geleende te luisteren, lezen of bekijken. Als de uitleentermijn bijna verstreken is, ontvangt u een attendering. Is de leentermijn verstreken, dan volgt een herinnering. Levert u ook dan de geleende materialen niet in, dan ontvangt u een factuur omdat we denken dat u deze materialen dan graag wilt aanschaffen. Als u de materialen alsnog terugbrengt, dan hoeft u de factuur niet te betalen. 

Wanneer wordt het abonnementsgeld van mijn rekening afgeschreven?

Automatische incasso vindt eenmaal per jaar plaats rond de 15e dag van de maand waarin uw lidmaatschap een nieuw jaar ingaat.

U kunt een basisabonnement nu ook gespreid betalen door vier keer 11,25 euro per jaar te betalen. Dit is ook mogelijk voor het luxe abonnement, dan betaalt u vier keer 17 euro per jaar. 

Ik wil graag lid worden maar ik kan het abonnementsgeld helaas niet betalen. Wat nu?

Voor mensen met een minimuminkomen zijn diverse regelingen mogelijk, afhankelijk van de gemeente waar u woont. Denkt u in aanmerking te komen voor een korting op of teruggave van het abonnementsgeld? Neem dan contact op met uw gemeente voor meer informatie.

Kan ik met mijn pas van Franeker in Leeuwarden lenen?

Ja, dat kan. Uw bibliotheekpas is geldig in alle bibliotheken in Fryslân en bij Tresoar. Hierbij gelden de uitleenregels van de desbetreffende bibliotheek.

Waar kan ik mijn boeken inleveren?

Geleende boeken kunt u in elke bibliotheek in Fryslân inleveren, ook op de Friese Waddeneilanden.

Hoeveel kost het gebruik van internet in de bibliotheek?

Het gebruik van internet is in de bibliotheken van Noord Fryslân gratis. Wel gelden er enkele spelregels die u kunt vinden naast de publiekspc’s in de bibliotheek.

Kun je niet reserveren of verlengen?

Kunt u op dit moment geen boek reserveren of verlengen, dan kan dit in verband staan met een openstaand geldbedrag. Bijvoorbeeld wanneer uw abonnementsgeld nog niet is betaald. 

U kunt via de website naar Mijn Menu >Aanmelden>Details financiële posten gaan. U kunt betalen via iDeal. Lukt dit niet, dan kan een van onze medewerkers u in de Bibliotheek verder helpen.